شرکت الکترونیک آرتس به بحثهای اخیر دربارهی لوت باکسها پاسخ داد و بیان کرد که آنها باور دارند که برنامههایی مانند FIFA Ultimate Team در دستهی قمار قرار نمیگیرند.
این شرکت همچنین گفته است که آنها بر روی بازیبازان تمرکز خواهند کرد و همچنان تلاش میکنند تا امکان تمرین یک تجارت در یک محیط سالم را برای بازیبازان فراهم کنند.
یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت بازیهای کامپیوتری در سالهای اخیر، بحثهای به وجود آمده پیرامون خریدهای درونبرنامهای و لوت باکسها میباشد. الکترونیک آرتس یکی از شرکتهایی بود که درگیر این مشکل شد؛ تا حدی که برخی از قانونگذارن لوت باکسها درون بازیهایی چون فیفا را قمار و شرط بندی دانستند. در طول کنفرانس این شرکت که برای گزارش آخرین چهارماههی سال مالی این شرکت برگزار شد؛ مدیر ارشد اجرایی این شرکت، اندرو ویلسون (Andrew Wilson) به سوالات مطرح شده در این باره پاسخ داد.
ویلسون بیان کرد که این شرکت همکاری نزدیکی با اتحادیههای فعال در این صنعت و قانونگذارانی که در این زمینه فعالیت میکنند داشته و طبق بررسی و ارزیابیهایی که انجام شده؛ برنامههایی مانند FIFA Ultimate Team قمار و شرطبندی حساب نمیشوند. دلیل مطرح شده توسط ایشان در این زمینه این بود که بازیبازان همیشه در ازای خریدشان (فارغ از ارزش و کیفیت) آیتم دریافت میکنند و این آیتمها قابل معاوضه با پول واقعی نیست؛ پس این موضوع قمار به حساب نمیآید.
آیا شما نیز با نظر اندرو ویلسون و شرکت الکترونیک آرتس در زمینه خریدهای درون برنامهای و لوت باکسها موافقید؟
شرکت الکترونیک آرتس به تازگی گزارش مالی مربوط به سه ماههی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ را منتشر کرده است. گزارشات منتشر شده نشان میدهند که در این بازهی زمانی، درآمد الکترونیک آرتس رشد قابل توجهی داشته است.
به نظر میرسد میزان در آمد حاصل از فروش بازیهای شرکت الکترونیک آرتس در سه ماههی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ رشد بالایی داشته است. به گفتهی اندرو ویلسون، مدیر عامل شرکت الکترونیک آرتس، تعداد کاربران عناوینی به مانند The Sims 4، FIFA و عنوان Battlefield نسبت به سه ماههی دوم و حتی سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته به طوری که تعداد کاربران عنوان Battlefield به تنهایی به ۵۴ میلیون نفر رسیده است. حال با یکدیگر مروری خواهیم داشت بر گزارش مالی شرکت الکترونیک آرتس در سال مالی ۲۰۱۸٫
میزان فروش خالص دیجیتال شرکت الکترونیک آرتس در سال مالی ۲۰۱۸ بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده است. این میزان به طور سالانه رشد ۱۷ درصدی داشته و در مجموع فروش کل دیجیتال شرکت الکترونیک آرتس ۶۸ درصد افزایش یافته است.
تعداد کاربران عناوین ورزشی شرکت الکترونیک آرتس برروی کنسولهای نسل هشتم تاکنون به ۹۰ میلیون نفر رسیده است.
حدود ۱۸ میلیون کاربر در بخشهای آنلاین عناوین FIFA 18 و Madden NFL 18 به رقابت با یکدیگر پرداخته که این میزان به طور سالانه رشد ۷۵ درصدی داشته است
تعداد کاربران عنوان Battlefield برروی کنسولهای نسل هشتم و رایانههای شخصی تا کنون به ۵۴ میلیون نفر رسیده است.
تعداد کاربران سری Sims در سال مالی ۲۰۱۸ برروی رایانههای شخصی و پلتفرم گوشیهای همراه به ۸۰ میلیون نفر رسیده است.
نکات برجستهی مالی:
میزان وجه نقد خالص به دست آمده توسط فعالیتهای شرکت الکترونیک آرتس در سه ماههی چهارم سال مالی ۲۰۱۷ مبلغی بالغ بر ۶۱۵ میلیون دلار و به طور کلی در سال مالی ۲۰۱۸ حدود ۱ میلیارد و ۶۹۲ میلیون دلار بوده است.
الکترونیک آرتس در سه ماههی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ حدود ۱٫۲ میلیون از سهام این شرکت را با قیمت ۱۴۸ میلیون دلار بازخرید کرده است. اما به طور کلی در سال مالی ۲۰۱۸ الکترونیک آرتس میزان ۵٫۳ میلیون سهم را به مبلغ ۶۰۱ میلیون دلار بازخرید کرده است.
همچنین الکترونیک آرتس از برنامهی دو سالهی خود برای بازخرید سهامهای این شرکت به مبلغ ۲٫۴ میلیارد دلار خبر داده است.
در رابطه با برنامهی دوسالهی شرکت الکترونیک آرتس برای بازخرید سهام این شرکت باید بگوییم که این برنامه جایگزین برنامهی اعلام شده در سال ۲۰۱۷ میشود و الکترونیک آرتس قصد دارد سهام موجود را یا از طریق بازار آزاد یا از طریق مذاکره و قرادادهای خصوصی به صورت کاملا قانونی بازخرید کند. زمان و میزان بازخرید سهام شرکت الکترونیک آرتس به عوامل مختلفی بستگی دارد که از میان آنها میتوان به قیمت سهام، سرمایهی موجود، ملزومات قانونی، فرصتهای سرمایه گذاری جانبی و سایر شرایط موجود در بازار اشاره کرد.
انتظارات مالی الکترونیک آرتس در سال مالی ۲۰۱۹:
افزایش درآمد خالص شرکت الکترونیک آرتس به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار : الکترونیک آرتس انتظار دارد درآمد حاصل از بازیهای این شرکت که دارای بخش آنلاین هستند، به ۲۵۰ میلیون دلار و درآمد حاصل از بازیهای عرضه شده برروی پلتفرم گوشیهای همراه به ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
افزایش سود به دست آمده از هر سهم به میزان ۳٫۵۵ میلیون دلار.
افزایش وجه نقد ایجاد شده به مبلغی در حدود ۱ میلیارد و ۸۲۵ میلیون دلار.
شرکت الکترونیک آرتس برآورد میکند تعداد سهام این شرکت تا پایان سال مالی ۲۰۱۹ به ۳۱۲ میلیون سهم برسد.
شرکت الکترونیک آرتس انتظار دارد میزان فروش خالص این شرکت به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار برسد.
آقای اندرو ویلسون طی گزارش مالی شرکت الکترونیک آرتس از عملکرد این شرکت در سال مالی گذشته تمجید کرده و وعدهی آیپیها و تجربههای جدیدی را در سال مالی جاری میدهد:
سال ۲۰۱۸ برای الکترونیک آرتس سالی موفق از نظر مالی بود و تعداد کاربران ما در عناوین FIFA، Battlefield و The Sims به میزان قابل توجهی افزایش یافت. در سال مالی آینده ما این جهان را( تعداد کاربران حاضر در کلیه بازیهای الکترونیک آرتس) را با معرفی تجربهها و آیپیهای جدید و برنامههای پیش روی دیگر در صنعت بازیهای ویدیویی گسترش خواهیم داد. جذب و سرگرم کردن بازیبازان پرشمار در سرتاسر جهان هیچوقت به این اندازه هیجان انگیز نبوده است.
آقای بلیک یورگنسن، مدیر مالی شرکت الکترونیک آرتس نیز در رابطه با عملکرد این شرکت در سال مالی ۲۰۱۸ بیانیهای منتشر و در صحبتهای خود برروی رواج یافتن و گسترش طرح طولانی مدت ” بازی به عنوان خدمات ” تاکید کرد:
الکترونیک آرتس یک سال شگفت انگیز و با رکورد جدید دیگری را پشت سر گذاشت. موفقیتهای ما مدیون تغییر در عملکرد و ارتباط ما با بازیبازان و تداوم این تغییرات بوده است. بازیبازان انتظار تجربهای عمیق در بازیهای مورد علاقه خود و محتویات تازهای دارند که یک سال دیگر نیز آنها را سرگرم نگه دارد. این موضوع به تجارت ما ثبات بیشتری بخشیده و باعث شده است تا بتوانیم سود قابل توجه و در حال رشدی را به سرمایه گذاران خود در صنعت بازیهای ویدیویی ارائه کنیم.
در پایان آقای بلیک یورگنسن در رابطه با میزان فروش کنسولها در سال مالی جاری معتقد است که دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن ۴ به فروش قدرتمند خود ادامه میدهند و در مجموع تا پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۱۳۰ میلیون دستگاه و به طور دقیق تر تا دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ ) حدود ۱۰۳ میلیون دستگاه به فروش میرسانند. اگر محاسبات شرکت الکترونیک آرتس درست باشد، احتمالا کنسول اکس باکس وان حدود ۲۹٫۴ میلیون دستگاه به فروش خواهد رساند زیرا شرکت سونی نیز برآورد می کند کنسول پلیاستیشن ۴ تا تاریخ یاد شده حدود ۷۳٫۶ دستگاه به فروش میرساند. همچنین آقای یورگنسن در رابطه با میزان فروش کنسول نینتندو سوییچ نیز معتقد است میزان فروش این کنسول تا تاریخ جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ (۲۱ دسامبر ۲۰۱۸) از مرز ۳۰ میلیون نسخه عبور خواهد کرد.
بلیزارد (Blizzard) با هدف خیرخواهانهی مبارزه با سرطان از پوستهی جدیدی برای شخصیت مرسی (Mercy)، که برای مدتی محدود در دسترس است رونمایی کرد. تمامی درآمد حاصل از فروش این پوسته به موسسهی تحقیقات سرطان سینه اهدا خواهد شد.
این پوستهی جدید از ۱۸ اردیبهشت (۸ مه ۲۰۱۸)، تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه ۲۰۱۸) با قیمت ۱۵ دلار در دسترس خواهد بود. تمامی سود حاصل از فروش به موسسه تحقیقات سرطان اهدا میشود؛ این در حالی است که شرکت بلیزارد قول داده است که حداقل مبلغ اهدایی به این موسسه ۲۵۰ هزار دلار خواهد بود. مقدار کل مبلغ اهدایی در پایان تاریخ مشخص شده، اعلام خواهد شد.
در کنار این پوسته، یک تیشرت نیز به تعداد محدود برای طرفداران این سری محبوب محیا شده است. تا ۳۱ اردیبهشت ماه، شرکت بلیزارد روزانه برنامهای با موضوع مبارزه با سرطان به صورت زنده پخش خواهد کرد. با تماشای یکی از این برنامهها، تعدادی شکلک(Emote) مخصوص به کاربران توییچ (Twitch)، و تعدادی آیکون و اسپری به بازیکنان بازی اورواچ (Overwatch) اهدا خواهد شد.
در هفته منتهی به پنجم می باز هم شاهد قرار گیری عنوان GOD OF WAR در صدر جدول فروش هفتگی بریتانیا هستیم تا این بازی همچنان بی رقیب به فروش خود در این کشور ادامه دهد.
یک هفته دیگر هم در خدمت شما هستیم با جدول فروش هفتگی بریتانیا تا ببینیم در هفتهای که پشت سر گذاشتیم چه عناوینی توانستهاند به رتبههای خوب این جدول برسند و خود را در بین ده بازی پرفروش هفته قرار دهند. از طرفی دیگر با هم نگاهی به بازیهای جدید هفته گذشته و جایگاه آنها هم خواهیم داشت و در آخر هم بررسی کوتاهی از بهترین و بدترین عملکردها و جابجاییها در این جدول خواهیم داشت پس در ادامه با ما همراه باشید.
همانطور که انتظار میرفت یک بار دیگر عنوان موفق GOD OF WAR توانست در صدر جدول فروش هفتگی بریتانیا قرار بگیرد تا بی هیچ درد سری و بدون هیچ رقیبی به فروش خود ادامه دهد. چنین فروشی برای یک بازی انحصاری بسیار شگفتانگیز است چرا که اکثر بازیهای حاضر در این جدول عناوین مولتی پلتفرم هستند که برای پلتفرمهای زیادی عرضه شدهاند اما GOD OF WAR فقط برای یک پلتفرم که آن هم پلیاستیشن ۴ است، منتشر شده و همچنان به فروش عالی خود در حال ادامه دادن است. با رویکردی که GOD OF WAR در پیش گرفته، به زودی میتوان آن را پرفروشترین بازی انحصاری پلیاستیشن ۴ دانست. البته پیش بینی این موضوع زیاد هم سخت نیست چرا که تحلیل گران زیادی به این موضوع اشاره کردهاند و این بازی را لایق جایگاهش میدانند.
اگر انتظار دارید که نام FAR CRY 5 را در رتبه دوم ببینید، باید اعلام کنم که سخت در اشتباهید. این هفته یکی از عناوین انحصاری نینتندو سوییچ با نام DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE در رتبه دوم قرار گرفته تا دو بازی انحصاری از دو پلتفرم متفاوت در رتبههای اول و دوم این جدول قرار بگیرند. با این حساب FAR CRY 5 در رتبه سوم قرار گرفت و سومین بازی پرفروش هفته گذشته در بریتانیا انتخاب شد. این عنوان یکی از بهترین نسخههای این سری است که با ایجاد تحولی بزرگ در این سری توانست سریعترین فروش در تاریخ این سری را به نام خود کند و در مدت زمانی کوتاه به عنوان پرفروشترین نسخه این سری در مدت مشابه با سایر نسخهها، خودش را متمایز کند.
لازم به ذکر است که DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE اولین هفته فروش خود را تجربه کرد و در همین یک هفته هم توانست به چنان فروش بالایی برسد که آن را در رتبه دوم جدول فروش هفتگی بریتانیا قرار دهد. این بازی واقعا عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت که بسیار قابل تقدیر است.
دو رتبه بعدی این جدول نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتهاند. بدین صورت جایگاه چهارم به FIFA 18 و رتبه پنجم نیز به MARIO KART 8 DELUXE به عنوان دومین عنوان پرفروش نینتندو سوییچ در بین ده بازی پرفروش هفته رسید. در این رابطه باید ذکر کنم که ۳ بازی از بازیهای انحصاری سوییچ در جمع ۱۰ بازی پرفروش هفته قرار گرفتهاند که ابتدا، میانه و انتهای جدول را به خود اختصاص دادهاند.
در سایر رتبهها هم عنوان LEGO MARVEL SUPER HEROES 2 را در جایگاه ششم میبینیم که توسط FALLOUT 4 رده هفتمی که یک پله هم نسبت به هفته گذشته سقوط کرده، تعقیب میشود. رتبه هشتم نیز این هفته به PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS میرسد که یک پله نسبت به هفته قبل صعود کرده است. جایگاه نهم به عنوان جنجالی STAR WARS BATTLEFRONT II رسیده و رتبه دهم را نیز SUPER MARIO ODYSSEY به خودش اختصاص داده تا بدین ترتیب بررسی ما از ۱۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا به اتمام برسد.
جدول فروش هفتگی بریتانیا این روزها روزهای شلوغی و پرجنب و جوشی را سپری میکند که قطعا در چند هفته آینده از این جنب و جوش کاسته میشود و جوی آرام به آن حاکم خواهد شد. با این حساب از GOD OF WAR و FAR CRY 5 انتظار میرود که رقابت خود را شدیدتر کنند و برای کسب رتبه نخست تلاش کنند چرا که با ورود عناوینی نظیر Detroit و Dark Souls به این جدول رقابت باز هم به این جدول خواهد رسید و آن موقع است که باید ببینیم بین این همه بازی بزرگ و برجسته کدام یک به عنوان پرفروشترین بازی هفته شناخته خواهند شد.
اما اگر بخواهیم یک بررسی از جابجاییهای مهم این جدول در هفته گذشته داشته باشیم، اول باید بهترین صعودها را مورد بررسی قرار دهیم. از این حیث عنوان LEGO MARVEL SUPER HEROES 2 با شش پله صعود، SEA OF THIEVES با شش پله صعود، ASSASSIN’S CREED ORIGINS با شانزده پله صعود و همچنین SONIC FORCES با نه پله صعود بهترین صعودها را در هفته گذشته به خود اختصاص دادهاند.
از نظر بدترین سقوطها هم عناوینی نظیر NINTENDO LABO TOY-CON 01: VARIETY KIT با ده پله سقوط، CALL OF DUTY: WWII با هفت پله سقوط، TOM CLANCY’S RAINBOW 6: SIEGE با شش پله سقوط، PREY با نه پله سقوط و همچنین ASSASSIN’S CREED ROGUE REMASTERED با هشت پله سقوط نسبت به هفته گذشته بدترین سقوطها را در این جدول تجربه کردند.
اما در این بین بازیهایی نیز بودند که توانستند پس از این که از این جدول خارج شده بودند، بار دیگر به آن برگردند و در بین ۴۰ بازی پرفروش هفته قرار بگیرند. از این جمله میتوان به BURNOUT PARADISE REMASTERED رده بیست و هشتمی، GEARS OF WAR 4 رده سیامی، FORZA MOTORSPORT 7 رده سی و یکمی، THE ELDER SCROLLS ONLINE رده سی و دومی، SHADOW OF THE COLOSSUS رده سی و هشتمی و همچنین KINGDOM COME: DELIVERANCE رده چهلمی اشاره کرد.
شما در ادامه میتوانید لیست ده بازی پرفروش این هفته در بریتانیا را در کنار پرفروشترین بازیهای هر پلتفرم مشاهده کنید اما این نکته را فراموش نکنید که نتایج به دست آمده از این جدول صرفا بر اساس میزان فروش فیزیکی بازیها است و میزان فروش دیجیتالی آنها محاسبه نشده است بنابراین نتایج ذکر شده با آمار نهایی فروش این بازیها متفاوت است.
لیست ۱۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا:
GOD OF WAR
DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE
FAR CRY 5
FIFA 18
MARIO KART 8 DELUXE
LEGO MARVEL SUPER HEROES 2
FALLOUT 4
PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS
STAR WARS BATTLEFRONT II
SUPER MARIO ODYSSEY
لیست ۴۰ بازی پرفروش این هفته در بریتانیا:
لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته پلیاستیشن ۴ در بریتانیا:
لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته ایکسباکس وان در بریتانیا:
لیست ۲۰ بازی پرفروش این هفته نینتندو سوییچ در بریتانیا:
لیست ۳۰ بازی پرفروش این هفته رایانههای شخصی در بریتانیا:
با وجود موفقیتهای کنسول ترکیبی نینتندو سوییچ، این شرکت قصد دارد تمرکز خود را همچنان روی ۳DS حفظ کند و تا زمانی که هر فرد یک نینتندو سوییچ داشته باشد، همچنان به این پشتیبانی ادامه خواهد داد.
اخیرا در جلسه پرسش و پاسخی که با حضور مدیر عامل این شرکت طی کنفرانس مربوط به گزارش مالی این شرکت انجام شد، نینتندو اعلام کرد که این شرکت همچنان به پشتیبانی از سوییچ تا سال ۲۰۱۹ و بعد از آن ادامه خواهد داد. در حقیقت آنها میخواهند آرزوی خود یعنی رسیدن سوییچ به دست همه مردم دنیا را تحقق ببخشند و پس از آن پشتیبانی از ۳DS را متوقف کنند.
مدیر عامل فعلی شرکت نینتندو یعنی آقای تاتسومی کیمیشیما (Tatsumi Kimishima) اظهار کرده است این کنسول که در حال حاضر هفت سال از عمرش میگذرد، تبدیل به دستگاهی مقرون به صرفه برای والدین شده تا برای کودکان خود تهیه کنند. نینتندو انتظار دارد که تقاضا برای این کنسول در سال مالی آینده هم ادامه داشته باشد به همین دلیل هم آنها همچنان به پشتیبانی از آن ادامه میدهند.
با این که کیمیشیما به طور دقیق مشخص نکرد که این شرکت تا چه زمانی به پشتیبانی از ۳DS ادامه خواهد داد، اما اعلام کرد که این شرکت تا زمانی که سوییچ از کنسولی که در همه خانهها هست، به کنسولی که همه مردم دارند، تبدیل شود، به پشتیبانی از ۳DS ادامه خواهد داد. بنابراین تا زمان تحقق این هدف، سوییچ و ۳DS در کنار هم به حضور خود در بازار کنسولهای ویدئویی ادامه خواهند داد. کیمیشیما در این زمینه گفت:
در سال مالی گذشته استقبال مصرف کنندگان از سیستم [۳DS] در حد انتظارات ما بود. قیمت این دستگاه در حدی است که مخصوصا برای والدینی که میخواهند آن را برای فرزندانشان تهیه کنند، بسیار مقرون به صرفه به نظر میرسد. ما انتظار داریم که این استقبال در سال مالی آینده هم ادامه پیدا کند بنابراین ما هم به فروش آن همچنان ادامه خواهیم داد.
میدانیم که سوییچ کنسولی خانگی است که همه جا یافت میشود اما ما میتوانیم این شرایط را تغییر دهیم و کاری کنیم که به جای این که در هر خانه یک عدد از آن موجود شود، همه افراد یک دستگاه از آن را داشته باشند. اما قیمت سوییچ به گونهای نیست که والدین بتوانند آن را برای همه فرزندان خود تهیه کنند چرا که در کوتاه مدت چنین چیزی امکان پذیر نیست. ما رو به جلو حرکت میکنیم و تلاش میکنیم تا مطمئن شویم افراد چه بازیای را با چه رنج قیمتی میخواهند و تا زمانی هم که این تقاضا وجود داشته باشد، ما به فروش ۳DS ادامه خواهیم داد. در حال حاضر نظرم بر این است که این محصول در کنار سوییچ به فروش خود ادامه دهد.
طبیعتا یکی از اهداف اصلی نینتندو از تولید ۳DS این است که همه سلایق را پوشش دهد تا چه کسانی که قدرت خرید سوییچ را دارند و چه کسانی که ندارد، بتوانند با یک محصول با کیفیت به بازی کردن ادامه دهند. در واقع این شرکت میخواهد کاری کند که مشکل مالی سد راه هیچ بازیبازی نشود و هیچ کس به دلیل مشکلات مالی دست از بازی کردن برندارد.
با در نظر گرفتن قیمت سوییچ، در حال حاضر کمی سخت است که آن را جایگزینی برای ۳DS بدانیم چرا که رسیدن به چنین قیمتی به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد که در حال حاضر عملی نیستند. اگر شما هم از کاربران ۳DS هستید به ما اعلام کنید که دوست دارید برای مدتی طولانیتر از این کنسول پشتیبانی شود یا این که فکر میکنید عمر آن به سر رسیده و دیگر زمان جایگزین کردن آن است. نظرات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.